
zaterdag, september 18, 2004
De Israëlische politie heeft twee lijfwachten van de Amerikaanse superster Madonna gearresteerd. Dat berichtten Israëlische media zaterdag. De twee bewakers werden vrijdagavond in de kraag gevat, omdat ze in een hotel in Tel Aviv twee opdringerige fotografen hadden geslagen.
Prins Willem-Alexander en prinses Máxima laten onderzoeken of juridische stappen tegen roddelbladen in Nederland en Duitsland mogelijk zijn. Dat heeft een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst zaterdag gezegd.
Aanleiding vormen artikelen over vermeende huwelijksproblemen van het prinselijk paar. De roddelbladen hebben hun pijlen op de prins en prinses gericht na de Olympische Spelen in Athene. Daar werd een foto gemaakt van Willem-Alexander en zwemster Inge de Bruijn, die elkaar omarmden in het Holland Heineken House. (En deze, deze en deze foto)
De prins was aanwezig op uitnodiging van de organisatie. Enkele publicaties suggereren dat er meer was tussen de prins en de zwemster en dat dit in villa De Eikenhorst tot spanningen zou hebben geleid.
Bron: ANP.
Aanleiding vormen artikelen over vermeende huwelijksproblemen van het prinselijk paar. De roddelbladen hebben hun pijlen op de prins en prinses gericht na de Olympische Spelen in Athene. Daar werd een foto gemaakt van Willem-Alexander en zwemster Inge de Bruijn, die elkaar omarmden in het Holland Heineken House. (En deze, deze en deze foto)
De prins was aanwezig op uitnodiging van de organisatie. Enkele publicaties suggereren dat er meer was tussen de prins en de zwemster en dat dit in villa De Eikenhorst tot spanningen zou hebben geleid.
Bron: ANP.
vrijdag, september 17, 2004
According to Japanese website Nikkei Electronics Online the 12.4 megapixel CMOS sensor used in the Nikon D2X is made by Sony. Sony is the manufacturer of the CCD sensors used in previous Nikon digital SLR's, and this news does show that Sony are now capable of producing professional quality CMOS sensors for digital SLR's. It's unclear however if this is an exclusive agreement between Sony and Nikon.
Bron: DP Review.
Bron: DP Review.
Coca Cola België pakt binnenkort uit met photography cans. Op enkele honderdduizenden blikjes Coke light wordt werk van zeven Belgische fotografen afgebeeld.
De bekendste fotografen die aan het project deelnemen zijn Lieve Blancquaert, die onder meer voor Knack werkt, en Stephan Vanfleteren van De Morgen.
Ook de Mechelse fotograaf Guy Kokken voelde zich aangesproken door het concept. Daarnaast laten ook fotografe en videokunstenares Marie-Jo Lafontaine, Marco Mertens van Humo en modefotograaf Etienne Tordoir hun beeld over het thema 'Verleiding' inblikken.
De photography cans zullen niet te koop worden aangeboden, maar gedurende enkele maanden op nog niet nader genoemde plaatsen worden uitgedeeld. Op 30 september wordt de Limited Edition Coke light aan de pers voorgesteld.
Bron: HBVL.
De bekendste fotografen die aan het project deelnemen zijn Lieve Blancquaert, die onder meer voor Knack werkt, en Stephan Vanfleteren van De Morgen.
Ook de Mechelse fotograaf Guy Kokken voelde zich aangesproken door het concept. Daarnaast laten ook fotografe en videokunstenares Marie-Jo Lafontaine, Marco Mertens van Humo en modefotograaf Etienne Tordoir hun beeld over het thema 'Verleiding' inblikken.
De photography cans zullen niet te koop worden aangeboden, maar gedurende enkele maanden op nog niet nader genoemde plaatsen worden uitgedeeld. Op 30 september wordt de Limited Edition Coke light aan de pers voorgesteld.
Bron: HBVL.
Directeur Jean-François Leroy van het Visa pour l'Image festival voor fotojournalistiek in Perpignan staat op het punt een meerjarig contract af te sluiten met sponsor Fujifilm.
Fujifilm sprong dit jaar in het gat dat Kodak achterliet en redde daarmee de 2004-editie van het festival. Met de aanstaande overeenkomst lijkt "Perpignan" voor de komende jaren van voortzetting verzekerd.
Een grondig verslag van het onlangs afgelopen festival is te lezen bij Photo District Newswire.
Fujifilm sprong dit jaar in het gat dat Kodak achterliet en redde daarmee de 2004-editie van het festival. Met de aanstaande overeenkomst lijkt "Perpignan" voor de komende jaren van voortzetting verzekerd.
Een grondig verslag van het onlangs afgelopen festival is te lezen bij Photo District Newswire.
Lexar Media has announced that it is going to incorporate encryption technology into its Professional CompactFlash cards. The new technology, when used with enabled digital cameras, protects digital files from unwanted access.
Lexar's encryption scheme uses an easy-to-use software tool that establishes security settings on the memory card and the corresponding digital camera. Digital content on the memory card can only be accessed from the digital camera with the corresponding encryption key, or from a personal computer that has a valid username and password.
The new security software, which will not degrade camera performance, is based on a 160-bit encryption technology. Nikon's recently released 12.4 megapixel D2X digital SLR camera is the first camera to incorporate the new security technology.
Bron: persbericht.
Lexar's encryption scheme uses an easy-to-use software tool that establishes security settings on the memory card and the corresponding digital camera. Digital content on the memory card can only be accessed from the digital camera with the corresponding encryption key, or from a personal computer that has a valid username and password.
The new security software, which will not degrade camera performance, is based on a 160-bit encryption technology. Nikon's recently released 12.4 megapixel D2X digital SLR camera is the first camera to incorporate the new security technology.
Bron: persbericht.
Nikon heeft voor gebruikers van haar D70 een interactieve cursus samengesteld die kosteloos op internet te downloaden is. (Geen overbodige luxe, gezien de gebrekkige kennis van fotografische techniek bij veel kopers van deze camera.)
Hoezo valt er in Amsterdam niks meer te beleven? Fotografe Cleo Campert is
het gekanker meer dan zat.
Vanmiddag in Het Parool.
het gekanker meer dan zat.
Vanmiddag in Het Parool.
donderdag, september 16, 2004
Nederlanders die binnenkort zonder visum de Verenigde Staten bezoeken, gaan bij aankomst in de VS digitaal op de foto. Ook wordt een digitale vingerafdruk gemaakt. De regeling gaat op 30 september in. Dat heeft de Amerikaanse ambassade in Den Haag donderdag bekendgemaakt.
Toeristen en zakenmensen die naar de VS gaan met een visum, hebben op dat visum al een foto. Wie geen visum heeft, moet dus een digitale foto en digitale vingerafdruk laten maken bij aankomst op vliegveld of haven. Vanaf eind december gelden de extra maatregelen ook bij de vijftig drukste grensovergangen aan de Amerikaanse grens met Canada of Mexico.
Bron: Nu.nl.
Toeristen en zakenmensen die naar de VS gaan met een visum, hebben op dat visum al een foto. Wie geen visum heeft, moet dus een digitale foto en digitale vingerafdruk laten maken bij aankomst op vliegveld of haven. Vanaf eind december gelden de extra maatregelen ook bij de vijftig drukste grensovergangen aan de Amerikaanse grens met Canada of Mexico.
Bron: Nu.nl.
Didier Lefèvre maakt zijn eerste fotoreportage in 1984 voor Artsen Zonder Grenzen. Hij schetst voor hen, in opdracht, het kader en de omstandigheden waarin zij werken. In 1986 maakt hij met een groep van Artsen Zonder Grenzen een eerste reis naar Afghanistan, waar een oorlog woedt tussen de Sovjets en de moedjahedien. Deze opdracht zal een stempel op zijn leven drukken, zoals de oorlog er een heeft gedrukt op de wereldgeschiedenis.Dat verhaal vertelt hij in De fotograaf. In 1988 verlaat hij AZG om persfotograaf te worden. Sindsdien is Didier Lefèvre nog zeven keer naar Afghanistan gereisd, "om mensen terug te zien en veranderingen op te tekenen". Bij Editions Ouest France verscheen ook een boek met teksten en foto's dat het integrale verhaal van zijn belevenissen vertelt. Frédéric Lemercier verzorgde de inkleuring en de lay-out van tekeningen en foto's.
Inmiddels is ook deel twee in deze reeks van drie foto-stripboeken verschenen. (Uitgave Dupuis, collectie Vrije Vlucht, 12,50 euro per stuk)
Wanneer een fotojournalist terugkomt van een opdracht in oorlogsgebied, brengt hij honderden foto's, maar vooral anekdotes mee. Van die honderden foto's worden enkele tientallen afgedrukt, en maar een paar daarvan worden verkocht. Al de rest blijft onder de vorm van contactjes ongebruikt in een doos liggen... Als de fotograaf een verteller is, horen zijn vrienden en familie sommige anekdotes. Maar de tijd gaat voorbij en de man krijgt nieuwe opdrachten en maakt weer andere foto's. Recente anekdotes verdringen de vorige, die ergens in het geheugen worden opgeslagen. Op die manier dommelen verhalen in. In stripverhalen kun je anekdotes laten herleven. Er zijn wel honderd redenen waarom ik op Didier Lefèvre gesteld ben. Eén daarvan is dat hij een goeie fotograaf is. Een andere reden is dat hij prachtige verhalen kan vertellen. Al sinds ik hem de eerste keer hoorde, wil ik een boek met hem maken. Er zijn contactafdrukken die dat bewijzen. De strip laat nu zijn stem horen: de tekeningen vullen de hiaten op tussen de foto's en het verhaal dat Didier wil vertellen op momenten waarop hij, om God weet welke reden, het niet met foto's kan doen. (Voorwoord van Emmanuel Guibert)
Inmiddels is ook deel twee in deze reeks van drie foto-stripboeken verschenen. (Uitgave Dupuis, collectie Vrije Vlucht, 12,50 euro per stuk)
Wanneer een fotojournalist terugkomt van een opdracht in oorlogsgebied, brengt hij honderden foto's, maar vooral anekdotes mee. Van die honderden foto's worden enkele tientallen afgedrukt, en maar een paar daarvan worden verkocht. Al de rest blijft onder de vorm van contactjes ongebruikt in een doos liggen... Als de fotograaf een verteller is, horen zijn vrienden en familie sommige anekdotes. Maar de tijd gaat voorbij en de man krijgt nieuwe opdrachten en maakt weer andere foto's. Recente anekdotes verdringen de vorige, die ergens in het geheugen worden opgeslagen. Op die manier dommelen verhalen in. In stripverhalen kun je anekdotes laten herleven. Er zijn wel honderd redenen waarom ik op Didier Lefèvre gesteld ben. Eén daarvan is dat hij een goeie fotograaf is. Een andere reden is dat hij prachtige verhalen kan vertellen. Al sinds ik hem de eerste keer hoorde, wil ik een boek met hem maken. Er zijn contactafdrukken die dat bewijzen. De strip laat nu zijn stem horen: de tekeningen vullen de hiaten op tussen de foto's en het verhaal dat Didier wil vertellen op momenten waarop hij, om God weet welke reden, het niet met foto's kan doen. (Voorwoord van Emmanuel Guibert)

Meer Nikon-nieuws: alles over de analoge F6 is hier te vinden, een soort fusie tussen de F100 en F5, met het beste van deze twee camera's samengebracht in één body. (Nederlandstalige brochure)
En dan is daar ook nog de AF-S VR Nikkor 300mm f/2.8G IF-ED waarover u hier meer leest. "Meniscus-vormige frontlens, Nano-Crystal coating, vibratie-reductie" en meer mooie termen, die sportfotografen als muziek in de oren zullen klinken.


En dan is daar ook nog de AF-S VR Nikkor 300mm f/2.8G IF-ED waarover u hier meer leest. "Meniscus-vormige frontlens, Nano-Crystal coating, vibratie-reductie" en meer mooie termen, die sportfotografen als muziek in de oren zullen klinken.

De dag is net een uur oud, en hier is ie dan: De Nikon D2X en alles wat er over te vertellen valt, in de officiële folder van Nikon en de Nederlandstalige brochure.
In gewone tekst en minder downloadtijd is dezelfde informatie ook hier te lezen.
(Je zal je maar net hebben laten verleiden door dat andere, schreeuwerige, merk en je apparatuur met groot verlies hebben ingeruild. Aiiiii. That should teach you something!)
In gewone tekst en minder downloadtijd is dezelfde informatie ook hier te lezen.

(Je zal je maar net hebben laten verleiden door dat andere, schreeuwerige, merk en je apparatuur met groot verlies hebben ingeruild. Aiiiii. That should teach you something!)
woensdag, september 15, 2004
Of het precies klopt zal morgen pas duidelijk worden, maar hier is een tipje van de sluier uit Frankrijk:
Monday Sept. 13 at Nikon France, product presentation:
D2X, F6 and AF-S VR 300/2.8.
D2X: 12.4 MP, 5 fps, 15 NEF picts buffer. Crop x2 = 8fps / 6.9 MP (ISO 100 to 800, 1600 and 3200 accessible by custom settings.)
Faster Wi-Fi and in two ways : the camera can be remotely operated from a computer.
DXO integrated : each lens is recognised and corrected by DXO in the camera...
Special setting : individual treatment of bright groups of pixels to avoid or delay overexposure and improve dynamic response.
Same body as D2H, except a minor improvement on the vertical grip.
Improved 3D metering system - still 1005 RGB pixels but new algorythm.
Price in France : 5200 € - VAT included
F6: replaces F5 and F100. As big as F100. Unlike the F5, the vertical grip/battery pack is not built in: External battery pack available.
Without batterypack: 5fps. With the MB: 8fps.
Improved 3D metering system over the F5, i-TTL also available.
D2-like AF, adapted to 24x36mm.
100 % viewfinder. Not interchangeable.
Construction quality is F5/D2 like.
Price in France : 2200 € - VAT included.
Monday Sept. 13 at Nikon France, product presentation:
D2X, F6 and AF-S VR 300/2.8.
D2X: 12.4 MP, 5 fps, 15 NEF picts buffer. Crop x2 = 8fps / 6.9 MP (ISO 100 to 800, 1600 and 3200 accessible by custom settings.)
Faster Wi-Fi and in two ways : the camera can be remotely operated from a computer.
DXO integrated : each lens is recognised and corrected by DXO in the camera...
Special setting : individual treatment of bright groups of pixels to avoid or delay overexposure and improve dynamic response.
Same body as D2H, except a minor improvement on the vertical grip.
Improved 3D metering system - still 1005 RGB pixels but new algorythm.
Price in France : 5200 € - VAT included
F6: replaces F5 and F100. As big as F100. Unlike the F5, the vertical grip/battery pack is not built in: External battery pack available.
Without batterypack: 5fps. With the MB: 8fps.
Improved 3D metering system over the F5, i-TTL also available.
D2-like AF, adapted to 24x36mm.
100 % viewfinder. Not interchangeable.
Construction quality is F5/D2 like.
Price in France : 2200 € - VAT included.
Fotojournalist Ghaith Abdul-Ahad schreef voor The Guardian een ooggetuigeverslag van de hachelijke gevechtsssituatie in Haifa Street in Bagdad waarbij hij zelf gewond raakte door helicoptervuur.
Adobe has today announced Photoshop Elements 3.0. New features include the Healing Brush, previously only available in the full version of Photoshop, and new Spot Healing Brush as well as the ability to support RAW files. Other new features include SmartFix which analyzes a photo and automatically applies enhancements and the new red-eye function has been improved, all you have to do now is to click in the vicinity of demon eyes to remove them. It also now includes much of the functionality of image organisation program Photoshop Album.
Bron: DP Review.
Bron: DP Review.
dinsdag, september 14, 2004
De 80-urige werkweek van Story-fotograaf Edwin Smulders bestaat voor een groot deel uit wachten. Wachten op een mooie diva die haar opwachting maakt bij een feestje. Wachten op de nieuwste vlam van een bekende soapster. "Maar vroeg of laat betaalt dat wachten zich uit", zegt Smulders, die ooit wekenlang in New York postte om de eerste foto van prins Willem-Alexander en Máxima te maken. "Het was koud, Willem had een muts op. Toen ik ze had vastgelegd, wist ik: dit is groots."
Smulders neemt liever niet het woord paparazzo in de mond - "ik maak ook portretten en fotografeer sportwedstrijden" - maar hij begrijpt dat hij daar als Story-fotograaf mee geassocieerd wordt. "Als je voor een roddelblad werkt, denken mensen al snel dat je rücksichtslos bent." En dát is hij allesbehalve, vindt hij zelf. "Goed, ik trek misschien af en toe de trukendoos open. Zo heb ik mij tegenover Máxima's huisgenoot ooit voorgedaan als Willem-Alexander om haar mobiele telefoonnummer te bemachtigen. Maar ik kondig mijn komst vaak genoeg aan en stuur de mensen die ik fotografeer altijd een afdruk als ze daar om vragen. Ook laat ik het uit mijn hoofd om iemands privé-terrein te betreden. Geloof me, ik ben een nette jongen."
NRC Handelsblad over paparazzo Edwin Smulders.
Smulders neemt liever niet het woord paparazzo in de mond - "ik maak ook portretten en fotografeer sportwedstrijden" - maar hij begrijpt dat hij daar als Story-fotograaf mee geassocieerd wordt. "Als je voor een roddelblad werkt, denken mensen al snel dat je rücksichtslos bent." En dát is hij allesbehalve, vindt hij zelf. "Goed, ik trek misschien af en toe de trukendoos open. Zo heb ik mij tegenover Máxima's huisgenoot ooit voorgedaan als Willem-Alexander om haar mobiele telefoonnummer te bemachtigen. Maar ik kondig mijn komst vaak genoeg aan en stuur de mensen die ik fotografeer altijd een afdruk als ze daar om vragen. Ook laat ik het uit mijn hoofd om iemands privé-terrein te betreden. Geloof me, ik ben een nette jongen."
NRC Handelsblad over paparazzo Edwin Smulders.
Wijlen fotograaf Paul Huf zal worden geëerd tijdens de kunstbeurs pAn Amsterdam, die in december in Amsterdam wordt georganiseerd. Huf stierf in 2002. De presentatie 'De natuur van Paul Huf' omvat veertig natuurfoto's uit zijn nalatenschap.
pAn Amsterdam vindt van 5 tot en met 12 december plaats in de RAI Parkhal in Amsterdam. De beurs trok in 2003 ruim 29.000 bezoekers.
Bron: ANP.
pAn Amsterdam vindt van 5 tot en met 12 december plaats in de RAI Parkhal in Amsterdam. De beurs trok in 2003 ruim 29.000 bezoekers.
Bron: ANP.
Fotografiemuseum FOAM blijft de komende jaren subsidie ontvangen van de gemeente Amsterdam. Dat bleek dinsdag bij de presentatie van het Kunstenplan 2005-2008 door wethouder Belliot van Cultuur. De Amsterdamse Kunstraad adviseerde dit voorjaar de subsidies aan 23 culturele instellingen te beëindigen, waaronder die voor FOAM.
Bron: ANP.
Bron: ANP.
Het Hof van Beroep van Parijs heeft vanmiddag de vrijspraak (van afgelopen november) bevestigd van drie fotojournalisten, die werden vervolgd wegens vermeende inbreuk op de privacy van Dodi al-Fayed. Dodi al-Fayed kwam in augustus 1997 om bij een auto-ongeluk in een tunnel in Parijs, aan de zijde van prinses Diana.
Op 22 juni jongstleden had aanklager Antoine Bartoli al om vrijspraak verzocht voor fotografen Fabrice Chassery et Christian Martinez voor de aanklacht van het maken van foto's kort na het ongeluk. Hij zag echter gronden voor vervolging van Jacques Langevin et Fabrice Chassery voor het maken van foto's eerder op die noodlottige avond, op het moment dat al-Fayed en prinses Diana het Ritz hotel verlieten.
Op 22 november jongstleden had het Strafhof van Parijs de drie fotografen al in eerste aanleg ontslagen van rechtsvervolging, met als reden dat het wettelijk begrip privacy geen betrekking heeft op "personen die zich in een voertuig voortbewegen op de openbare weg en daarbij door passanten en overige automobilisten kunnen worden gadegeslagen".
De drie fotojournalisten waren voor het gerecht gesleept door Mohamed al-Fayed, de vader van de omgekomen Dodi al-Fayed.
Op 22 juni jongstleden had aanklager Antoine Bartoli al om vrijspraak verzocht voor fotografen Fabrice Chassery et Christian Martinez voor de aanklacht van het maken van foto's kort na het ongeluk. Hij zag echter gronden voor vervolging van Jacques Langevin et Fabrice Chassery voor het maken van foto's eerder op die noodlottige avond, op het moment dat al-Fayed en prinses Diana het Ritz hotel verlieten.
Op 22 november jongstleden had het Strafhof van Parijs de drie fotografen al in eerste aanleg ontslagen van rechtsvervolging, met als reden dat het wettelijk begrip privacy geen betrekking heeft op "personen die zich in een voertuig voortbewegen op de openbare weg en daarbij door passanten en overige automobilisten kunnen worden gadegeslagen".
De drie fotojournalisten waren voor het gerecht gesleept door Mohamed al-Fayed, de vader van de omgekomen Dodi al-Fayed.
2004’s Lucie Awards ceremony will be held at the American Airlines Theater in New York City on October 18, 2004. The Gala Awards Ceremony be hosted by Douglas Kirkland.
The Lucie Awards recognizes the achievements of the world’s finest photographers with categories including fashion, entertainment, advertising, portraiture, fine art, photojournalism, documentary and lifetime achievement. The Lucie Awards is the only ceremony of its kind honoring the greatest achievements in photography. Lucie Award founder and Event Director, Hossein Farmani, says, "The spirit behind the annual Lucie Awards ceremony is to salute the achievements of the world’s finest photographers, discover new and emerging talent, and promote the appreciation of photography."
As Douglas Kirkland, 2003 Lucie Award recipient and host of 2004’s event, claims, 'The movie industry has its Oscars and now the photography community has its Lucies!'
2004 recipients include Gordon Parks, Cornell Capa, Sebastiao Salgado, Jim Marshall, Bruce Davidson, James Nachtwey, Bert Stern, Arnold Newman, Sylvia Plachy, Jay Maisel and Special Tribute Awards to Helmut Newton and Francesco Scavullo.
The Lucie Awards recognizes the achievements of the world’s finest photographers with categories including fashion, entertainment, advertising, portraiture, fine art, photojournalism, documentary and lifetime achievement. The Lucie Awards is the only ceremony of its kind honoring the greatest achievements in photography. Lucie Award founder and Event Director, Hossein Farmani, says, "The spirit behind the annual Lucie Awards ceremony is to salute the achievements of the world’s finest photographers, discover new and emerging talent, and promote the appreciation of photography."
As Douglas Kirkland, 2003 Lucie Award recipient and host of 2004’s event, claims, 'The movie industry has its Oscars and now the photography community has its Lucies!'
2004 recipients include Gordon Parks, Cornell Capa, Sebastiao Salgado, Jim Marshall, Bruce Davidson, James Nachtwey, Bert Stern, Arnold Newman, Sylvia Plachy, Jay Maisel and Special Tribute Awards to Helmut Newton and Francesco Scavullo.
It is my job to take pictures so I have to focus on that, but of course you feel anger and outrage at times. Or, sometimes, like when the peacekeeping troops occupied Liberia, you feel exhilarated. You definitely experience a microcosm of emotional reactions.
In conflicts, there should be smart political intervention. I would like to see a broader engagement in the world that is not whole-based on oil and resources, that takes into account cultural ties.
I am still idealistic. Most of the things I've seen show that people are instinctively good. There's a lot of madness that happens in the world, and a lot of madness that has happened throughout history. We are still here.
Chris Hondros
In conflicts, there should be smart political intervention. I would like to see a broader engagement in the world that is not whole-based on oil and resources, that takes into account cultural ties.
I am still idealistic. Most of the things I've seen show that people are instinctively good. There's a lot of madness that happens in the world, and a lot of madness that has happened throughout history. We are still here.
Chris Hondros
Wat nagekomen feiten over de Olympische Spelen in Athene:
Er waren 1033 fotografen geaccrediteerd, waarvan de grote persbureau's AP, AFP en Reuters ieder 50 man/vrouw voor hun rekening namen. Deze drie hadden ieder één plaatsje in de IOPP (International Olympic Photo Pool) voor de mooiste plekken bij ieder evenement, waarvan ook Getty en de internationale sportbonden gebruik mochten maken. Nu al is bekend dat over vier jaar in Peking veel vaker in een poolsysteem zal moeten worden gewerkt dan dit jaar in Athene.
Aan het dak van het Olympisch stadion was (op meer dan 50 meter hoogte) een huiveringwekkende fotoplek ingericht, alwaar al op de eerste dag een Franse fotograaf door acute hoogtevrees werd overvallen. Hij moest door getrainde bergbeklimmers uit zijn benauwde positie worden gered. Ook op andere sportlokaties waren ongewoon hoge standpunten voor fotografen ingericht, waar vooral de extreme hitte van de verlichting het werken tot een beproeving maakte.
Bij het zwemmen werden onderwatercamera's ingezet, maar de draadloze bediening liet door interferentie vaak te wensen over, net als op andere lokaties waar veel fotografen deze techniek wilden gebruiken.
De grote drie agentschappen stuurden dagelijks ieder 1200 foto's de wereld rond, Getty zelfs nog meer. De door hen meest gebruikte camera was de Canon EOS 1D Mark II. Toch werd ongeveer 30% van de foto's tijdens de Spelen op film geschoten.
De officiële fotovesten die door de organisatie werden verstrekt waren zo warm dat ze velen aan scherfvesten deden denken, en ook de hitte van Athene riep bij sommigen herinneringen op aan Irak. Er ontstond ergernis over het feit dat beveiligingspersoneel een deel van de vesten in beslag nam en er zelf in rond liep, tussen de fotografen door.
Met dank aan Horst Faas en The Digital Journalist.
Er waren 1033 fotografen geaccrediteerd, waarvan de grote persbureau's AP, AFP en Reuters ieder 50 man/vrouw voor hun rekening namen. Deze drie hadden ieder één plaatsje in de IOPP (International Olympic Photo Pool) voor de mooiste plekken bij ieder evenement, waarvan ook Getty en de internationale sportbonden gebruik mochten maken. Nu al is bekend dat over vier jaar in Peking veel vaker in een poolsysteem zal moeten worden gewerkt dan dit jaar in Athene.
Aan het dak van het Olympisch stadion was (op meer dan 50 meter hoogte) een huiveringwekkende fotoplek ingericht, alwaar al op de eerste dag een Franse fotograaf door acute hoogtevrees werd overvallen. Hij moest door getrainde bergbeklimmers uit zijn benauwde positie worden gered. Ook op andere sportlokaties waren ongewoon hoge standpunten voor fotografen ingericht, waar vooral de extreme hitte van de verlichting het werken tot een beproeving maakte.
Bij het zwemmen werden onderwatercamera's ingezet, maar de draadloze bediening liet door interferentie vaak te wensen over, net als op andere lokaties waar veel fotografen deze techniek wilden gebruiken.
De grote drie agentschappen stuurden dagelijks ieder 1200 foto's de wereld rond, Getty zelfs nog meer. De door hen meest gebruikte camera was de Canon EOS 1D Mark II. Toch werd ongeveer 30% van de foto's tijdens de Spelen op film geschoten.
De officiële fotovesten die door de organisatie werden verstrekt waren zo warm dat ze velen aan scherfvesten deden denken, en ook de hitte van Athene riep bij sommigen herinneringen op aan Irak. Er ontstond ergernis over het feit dat beveiligingspersoneel een deel van de vesten in beslag nam en er zelf in rond liep, tussen de fotografen door.
Met dank aan Horst Faas en The Digital Journalist.
Een Argentijnse fotograaf heeft een klacht ingediend bij de politie tegen voetballer Carlos Tevez. Hij beschuldigt de door Feyenoord begeerde spits van handtastelijkheden bij een nachtclub in Buenos Aires.
De paparazzo in kwestie, Carlos Gonzalez, vertelde de politie dat Tevez hem naar de keel vloog en hem sloeg, maandagochtend vroeg toen hij foto's van de voetballer wilde maken voor het boulevardblad Paparazzo. De twintigjarige stervoetballer vierde samen met vrienden en zijn vriendin (een fotomodel) een overwinning in de competitie.
Volgens Gonzalez pakte Tevez ook zijn camera af, gooide deze op de grond en vertrok. Een onderzoeksrechter houdt zich inmidddels bezig met de toedracht van het incident. Tevez wordt beschouwd als het grootste voetbaltalent van Argentinië en leidde zijn land onlangs naar Olympisch goud.
(Dat lijkt mij een geschikte vervanger voor de onlangs bij Ajax vertrokken Zlatan Ibrahimovic, die zijn handen ook niet thuis kon houden.)
De paparazzo in kwestie, Carlos Gonzalez, vertelde de politie dat Tevez hem naar de keel vloog en hem sloeg, maandagochtend vroeg toen hij foto's van de voetballer wilde maken voor het boulevardblad Paparazzo. De twintigjarige stervoetballer vierde samen met vrienden en zijn vriendin (een fotomodel) een overwinning in de competitie.
Volgens Gonzalez pakte Tevez ook zijn camera af, gooide deze op de grond en vertrok. Een onderzoeksrechter houdt zich inmidddels bezig met de toedracht van het incident. Tevez wordt beschouwd als het grootste voetbaltalent van Argentinië en leidde zijn land onlangs naar Olympisch goud.
(Dat lijkt mij een geschikte vervanger voor de onlangs bij Ajax vertrokken Zlatan Ibrahimovic, die zijn handen ook niet thuis kon houden.)
maandag, september 13, 2004
De Britse superster Elton John laat een deel van zijn uitgebreide fotocollectie veilen. Volgens het veilinghuis Christie's en de Britse zender BBC komen er ongeveer honderd werken op de markt van onder anderen vooraanstaande fotografen als Ansel Adams, Edward Steichen en Robert Mapplethorpe.
De veiling heeft plaats op 14 oktober in New York. De circa 4000 items tellende fotocollectie van de zanger behoort volgens kenners tot de beste ter wereld. Elton John veilde vaker persoonlijke bezittingen zoals meubels, kleding en brillen.
Bron: ANP.
De veiling heeft plaats op 14 oktober in New York. De circa 4000 items tellende fotocollectie van de zanger behoort volgens kenners tot de beste ter wereld. Elton John veilde vaker persoonlijke bezittingen zoals meubels, kleding en brillen.
Bron: ANP.
Officials are backing off from plans for a total ban on photography in the subway system of New York.
Nearly four months ago, the Transit Authority proposed prohibiting photography and filming in the tubes and on buses, saying the measure was aimed at preventing terrorists from gathering information. But transit sources told the Daily News a total ban may not be enforceable - and that the TA and cops are now working on crafting a more limited restriction.
"We are looking at a prohibition that will allow the police to make sure individuals are not photographing sensitive areas of the system - but that would still allow tourists and train lovers and people who just find beauty in the system - to photograph it without infringing on their civil liberties," the source said.
The initial proposal was roundly blasted by subway riders, rider advocates, subway buffs, civil libertarians - and Mayor Bloomberg - as being overly broad.
While the ban is not in effect, some cops have been observed telling subway riders to stop taking pictures or videotaping underground. During the Republican convention, police stopped people with still or video cameras at the 34th St. entrance to Penn Station. They were told not to take pictures, and at least one was asked for identification.
Bron: New York Daily News.
Nearly four months ago, the Transit Authority proposed prohibiting photography and filming in the tubes and on buses, saying the measure was aimed at preventing terrorists from gathering information. But transit sources told the Daily News a total ban may not be enforceable - and that the TA and cops are now working on crafting a more limited restriction.
"We are looking at a prohibition that will allow the police to make sure individuals are not photographing sensitive areas of the system - but that would still allow tourists and train lovers and people who just find beauty in the system - to photograph it without infringing on their civil liberties," the source said.
The initial proposal was roundly blasted by subway riders, rider advocates, subway buffs, civil libertarians - and Mayor Bloomberg - as being overly broad.
While the ban is not in effect, some cops have been observed telling subway riders to stop taking pictures or videotaping underground. During the Republican convention, police stopped people with still or video cameras at the 34th St. entrance to Penn Station. They were told not to take pictures, and at least one was asked for identification.
Bron: New York Daily News.

foto Mario Testino
Britain's Prince Harry was captured in fits of laughter in a picture released Monday to mark his 20th birthday this week. Taken by photographer Mario Testino, the picture shows Harry leaning forward with his face down, while his father Prince Charles and 22-year-old brother Prince William are facing the camera and smiling broadly.
A relaxed Charles, Britain's heir to the throne, sits between his sons with his arms over their shoulders in the black and white photograph, taken at Highgrove, his countryside home in Gloucestershire.
"They were not laughing at anything in particular," said Testino. "It's just the way they relate to each other. They seem to have a uniquely close father-son relationship."
The Sun tabloid was not impressed. It said the photo looked like a dodgy holiday snap and attached a quality control sticker, saying: to improve your pictures make sure subjects look at camera. Harry, second of Charles's two sons from his marriage to Princess Diana, who died in a car crash in Paris in 1997, turns 20 Wednesday.
Peruvian-born Testino became a household name following his portraits of Diana, and has worked with her sons and Charles several times. He took the official pictures for Harry's 18th birthday and William's 21st.
Bron: Reuters.
Wat The Sun verder zei: A poor quality picture. But it’s not all bad, Mario — you didn’t put your thumb over the lens.
A French appeals court will rule Tuesday whether three photographers who were part of the press pack that chased Princess Diana on the night of her death in Paris in 1997 took pictures that broke privacy laws.
The photographers -- Fabrice Chassery, Jacques Langevin and Christian Martinez -- were acquitted in November 2003, but state prosecutors and Mohamed Al-Fayed, the millionaire Egyptian father of Diana's companion Dodi, appealed. They stand accused of violating French privacy laws by taking photos of Diana and Dodi as they left the Ritz hotel in Paris owned by Al-Fayed and then as the two lay in the wreckage of their Mercedes after their fatal car crash.
Langevin took two photos at the Ritz, Chassery took one at the hotel and one after the accident, and Martinez snapped two photos after the crash in a tunnel near the Seine.
At a June hearing before the Paris appeals court, state prosecutors asked that the photographers who took photos at the scene of the accident again be acquitted, invoking freedom of press laws. But prosecutors left the door open for Langevin and Chassery to face punishment for their work at the Ritz, provided that the court determined that it indeed constituted a violation of privacy law.
"I did the job I was supposed to do," Langevin, the only one of the three photographers to attend the June hearing, told the court. "I don't feel I infringed on the intimacy of a private place."
Chassery, a freelance photographer at the time, Langevin, who worked for the Sygma/Corbis agency, and Martinez of the Angeli agency, were originally cleared of the charges against them when a court determined that they did not photograph any intimate moments and that the inside of a car did not constitute a private place.
Bron: AFP.
The photographers -- Fabrice Chassery, Jacques Langevin and Christian Martinez -- were acquitted in November 2003, but state prosecutors and Mohamed Al-Fayed, the millionaire Egyptian father of Diana's companion Dodi, appealed. They stand accused of violating French privacy laws by taking photos of Diana and Dodi as they left the Ritz hotel in Paris owned by Al-Fayed and then as the two lay in the wreckage of their Mercedes after their fatal car crash.
Langevin took two photos at the Ritz, Chassery took one at the hotel and one after the accident, and Martinez snapped two photos after the crash in a tunnel near the Seine.
At a June hearing before the Paris appeals court, state prosecutors asked that the photographers who took photos at the scene of the accident again be acquitted, invoking freedom of press laws. But prosecutors left the door open for Langevin and Chassery to face punishment for their work at the Ritz, provided that the court determined that it indeed constituted a violation of privacy law.
"I did the job I was supposed to do," Langevin, the only one of the three photographers to attend the June hearing, told the court. "I don't feel I infringed on the intimacy of a private place."
Chassery, a freelance photographer at the time, Langevin, who worked for the Sygma/Corbis agency, and Martinez of the Angeli agency, were originally cleared of the charges against them when a court determined that they did not photograph any intimate moments and that the inside of a car did not constitute a private place.
Bron: AFP.
44,2% van de Olympische berichtgeving in het AD bestond uit foto's.
(En wie zei dat sportfotografie achterhaald was door rechtstreekse tv-beelden had het duidelijk aan het verkeerde eind...)
(En wie zei dat sportfotografie achterhaald was door rechtstreekse tv-beelden had het duidelijk aan het verkeerde eind...)
Nikon today announced a new image data transfer protocol named PTP/IP (Picture Transfer Protocol over Internet Protocol). This new protocol is designed to work in a very similar way to PTP (that is the operating system will recognize a connected imaging device and offer transfer features) but that it works over the IP protocol. Nikon's press release hints that this would be useful for transferring images over a wireless LAN, their current WT-1 only supports FTP protocol which can be a little complicated to set up. This development was made in collaboration with FotoNation and Microsoft. Nikon are to announce a new wireless transmitter for professional D-SLR's which will support PTP/IP.
Bron: DP Review.
Meer bij Nikon.
Bron: DP Review.
Meer bij Nikon.
zondag, september 12, 2004
Ghaith Abdul Ahad, een Iraakse fotojournalist die als freelancer werkt voor Getty Images, is vandaag gewond geraakt in Bagdad. Hij werd geraakt door granaatscherven toen een Amerikaanse gevechtshelicopter vuurde op een Iraakse menigte. De Irakezen waren samengestroomd rond een brandend Amerikaanse voertuig toen het vuur op hen werd geopend.
Televisieverslaggever Mazen al-Tumeizi (Al Arabiya) werd dodelijk getroffen. Ook raakte een cameraman van Reuters gewond.
Televisieverslaggever Mazen al-Tumeizi (Al Arabiya) werd dodelijk getroffen. Ook raakte een cameraman van Reuters gewond.
De objectievenfabrikant Sigma introduceert in de aanloop naar de Photokina alvast een aantal nieuwigheden:
Een AF Apo Macro 150mm F2.8 EX DG HSM objectief, een AF 28-70mm F2.8 EX DG, en een EM-140 DG ringflitser (voor de Martin Parr-fans).
Een AF Apo Macro 150mm F2.8 EX DG HSM objectief, een AF 28-70mm F2.8 EX DG, en een EM-140 DG ringflitser (voor de Martin Parr-fans).
Noorderlicht heeft bewust foto's van naakten uit de tentoonstelling gehouden omdat de organisatie vond dat die te gevoelig zouden liggen bij het islamitische publiek. De Arabische fotografie staat dit jaar centraal bij de fotomanifestatie in Leeuwarden.
De foto's die zijn geweerd zijn afkomstig van de Marokkaanse fotografe Lalla Essaydi, waarop naakte vrouwen in een badhuis te zien zijn. Andere foto's van Essaydi hangen wel op de expositie in het Fries Museum.
Conservator Wim Melis van Noorderlicht vindt dat 'het grote verhaal' van de tentoonstelling geen kwaad is toegebracht. "Het is geen gemis. We hoefden niet zonodig met iets kleins een deel van het publiek te provoceren. Daardoor zou de rest van de tentoonstelling onderbelicht kunnen raken".
Noorderlicht liet voor de expositie foto's bekijken door iemand die goed bekend is met de Arabische wereld. "We hebben Arabische teksten op de foto's laten nakijken", aldus Melis. "En we weten nu eenmaal dat naakt bij moslims gevoelig ligt."
Bron: GPD.
De foto's die zijn geweerd zijn afkomstig van de Marokkaanse fotografe Lalla Essaydi, waarop naakte vrouwen in een badhuis te zien zijn. Andere foto's van Essaydi hangen wel op de expositie in het Fries Museum.
Conservator Wim Melis van Noorderlicht vindt dat 'het grote verhaal' van de tentoonstelling geen kwaad is toegebracht. "Het is geen gemis. We hoefden niet zonodig met iets kleins een deel van het publiek te provoceren. Daardoor zou de rest van de tentoonstelling onderbelicht kunnen raken".
Noorderlicht liet voor de expositie foto's bekijken door iemand die goed bekend is met de Arabische wereld. "We hebben Arabische teksten op de foto's laten nakijken", aldus Melis. "En we weten nu eenmaal dat naakt bij moslims gevoelig ligt."
Bron: GPD.